Menu

teksty online – odnośniki

Jako, że sami nierzadko poszukujemy materiałów on-line dotyczących gier, postanowiliśmy przygotować dla Was listę, gdzie takowe można odnaleźć. Nie jesteśmy autorami tychże artykułów, ani nie będziemy udostępniać materiałów nielegalnych - wszystkie odnośniki prowadzą do tekstów udostępnionych na zasadach Creative Commons; materiały, które znajdują się w domenie publicznej i można z nich swobodnie, nieodpłatnie korzystać.

dividerX

DiGRA'S DIGITAL LIBRARY - "Founded in 2003, DiGRA is the premiere international association for academics and professionals who research digital games and associated phenomena. It encourages high-quality research on games, and promotes collaboration and dissemination of work by its members. DiGRA’s Digital Library  provides an open access archival service for research papers and proceedings from a variety of academic venues including DiGRAs flagship and regional conferences." Cała biblioteka angielskich tekstów na temat gier - różne ujęcia, różne tematy, wszystko zebrane w jednym miejscu.

GRY WIDEO W ŚRODOWISKU RODZINNYM. DIAGNOZA I REKOMENDACJE - "Gry wideo w środowisku rodzinnym. Diagnoza i rekomendacje to pierwsza polskojęzyczna książka, która podejmuje w sposób kompleksowy rodzinne aspekty funkcjonowania gier wideo. (...) W książce zaproponowano możliwie holistyczne i unikające skrajności ujęcie gier wideo. To znaczy, że przedstawione zostały zarówno zagrożenia związane z obecnością tego medium w życiu rodzinnym – i częściowo szkolnym – jak i jego pozytywny potencjał." Monografia dostępna w języku polskim. Można ją pobrać za darmo. Z pewnością przyda się wszystkim badaczom łączącym game studies z pedagogiką lub socjologią rodziny.

DIVERSITY OF PLAY [AT] MESON PRESS - "Diversity of Play provides a critical view on the current state of digital games from theoretical, artistic, and practical perspectives." Jest to darmowo udostępniona e-książka (w języku angielskim) bazująca na wystąpieniach gości DiGRA 2015. Znajdziecie tam teksty bazujące na teorii krytycznej, mówiące o stanie gier video z perspektyw: teoretycznej, artystycznej, praktycznej. Pod redakcją Mathiasa Fuchsa.

DIVERSIFYING BARBIE AND MORTAL KOMBAT: INTERSECTIONAL PERSPECTIVES AND INCLUSIVE DESIGNS IN GAMING [AT] ETC PRESS - ""Diversifying Barbie and Mortal Kombat, the third volume in a series on gender and games, makes a key contribution to feminist game studies scholarship in confirming the necessity of an intersectional approach. The contributors to this volume provide vital perspectives on not just players, games, and game culture, but also how to build better games and how to be more inclusive in academic, pedagogical, and outreach activities." - Mia Consalvo, Concordia University" Ciekawa pozycja dla zainteresowanych tematyką gender w grach.

ELUDAMOS - "is an international, multi-disciplined, biannual e-journal that publishes peer-reviewed articles that theoretically and/or empirically deal with digital games in their manifold appearances and their sociocultural-historical contexts." Archiwa z artykułami w języku angielskim, wszystko podzielone na konretne numery. Po wejściu w interesujący nas numer, należy kliknąć na obrazek-okładkę i wybrać interesujący nas artykuł.

G|A|M|E - THE ITALIAN JOURNAL OF GAME STUDIES  - "G|A|M|E is a journal dedicated to a comparative, critical and theoretical analysis of videogames. With G|A|M|E, we intend to compile a varied selection of scholarly and critical work on videogames and their relationship with the arts and media, creating the space for a broad range of perspectives from all over the world. G|A|M|E is going to be collectively edited by an editorial committee, a series of regular contributors, and an Academic Advisory Board. The latter will also set the journal’s mission and ensure the thoroughness of its research methods." Znajdziecie tu teksty zarówno po angielsku, jak i włosku.

GAME DESIGN RESEARCH - "Design research is an active academic field covering disciplines such as architecture, graphic, product, service, interaction, and systems design. Design research aims to understand not only the designed end products but also how design as an activity unfolds. The book demonstrates different approaches to design research in game design research." Publikacja jest w całości za darmo. Aby pobrać plik PDF, wybierz odpowiednią opcję na podanej stronie.

GAME MODS [AT] ETC PRESS - "Are games worthy of academic attention? Can they be used effectively in the classroom, in the research laboratory, as an innovative design tool, as a persuasive political weapon? Game Mods: Design, Theory and Criticism aims to answer these and more questions. It features chapters by authors chosen from around the world, representing fields as diverse as architecture, ethnography, puppetry, cultural studies, music education, interaction design and industrial design. How can we design, play with and reflect on the contribution of game mods, related tools and techniques, to both game studies and to society as a whole?" Książka na licencji creative commons dotykająca tematyki modów do gier.

GAME RESEARCH METHODS [AT] CARNEGIE MELLON UNIVERSITY - ETC PRESS  - "Games are increasingly becoming the focus for research due to their cultural and economic impact on modern society. However, there are many different types of approaches and methods than can be applied to understanding games or those that play games. This book provides an introduction to various game research methods that are useful to students in all levels of higher education covering both quantitative, qualitative and mixed methods." Jeśli poszukujecie metod badania gier, to coś specjalnie dla Was. Cała książka pod redakcją Petri Lankoski i Staffan Björk stoi przed Wami otworem. Całość w języku angielskim.

GAMESTUDIES.ORG  - "Our Mission - To explore the rich cultural genre of games; to give scholars a peer-reviewed forum for their ideas and theories; to provide an academic channel for the ongoing discussions on games and gaming. Game Studies is a non-profit, open-access, crossdisciplinary journal dedicated to games research, web-published several times a year at www.gamestudies.org." Bardzo przydatne teksty w języku angielskim. Wszystkie odstępne on-line na łatwej do zapamiętania domenie.

GAMIFICATION. CRITICAL APPROACHES - "From schools, through workplaces, healthcare, travel, and marketing, to everyday leisure activities and even sex, life is becoming more and more gamified. Yet the definition of gamification is still volatile. All the authors in this book try to grasp the meaning, the sense and the consequences of this accelerating trend. Gamification is widely perceived as a magic bullet – a universal solution to a variety of contemporary problems, not only efficient and cheap, but also infusing our world with lots of “fun”. In place of this laudatory attitude, this volume presents a critical approach. The emphasis usually put on the fun-factor does not explain anything; in fact it conceals the social, political and cultural consequences of gamifying all spheres of our lives. It is our aim to explore this dark side of gamification." Szukacie czegoś na temat gamifikacji (zarówno w kontekście gier komputerowych jak i poza nim)? Znajdziecie tu wiele przydatnych informacji i naukowych materiałów, a co najważniejszej niepozbawionych krytycznego spojrzenia. Cała książka dostępna w formacie pdf.

HOMO LUDENS - "pierwszy ludologiczny periodyk naukowy w Polsce i zarazem oficjalne czasopismo Polskiego Towarzystwa Badania Gier. Tytuł pisma nawiązuje do klasycznej już pozycji holenderskiego historyka i antropologa kultury Johana Huizingi „Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury” (1938). Czasopismo publikuje artykuły przeglądowe, polemiczne, ogólne i przyczynkowe, wspomnieniowe oraz wybrane recenzje i sprawozdania w języku polskim, angielskim i niemieckim." Znajdziecie tam artykuły dotyczące gier różnego typu - między innymi także gier video.

INTERNATIONAL JOURNAL OF COMPUTER GAMES TECHNOLOGY - PUBLISHED SPECIAL ISSUES [AT] HINDAWI PUBLISHING CORPORATION - "International Journal of Computer Games Technology is a peer-reviewed, open access journal that publishes original research and review articles on both the research and development aspects of games technology covering the whole range of entertainment computing and interactive digital media." Znajdziecie tutaj parę numerów czasopisma udostępnionych on-line. Wszystko w języku angielskim.

JOURNAL OF GAMES CRITICISM - "In the last few decades, video games have reached audiences that rival the size of other mass media audiences, establishing themselves as having genuine cultural impact along with television and film. On one hand, the impetus to treat them as such is still in its infancy, but, on the other hand, video games studies have an expanding presence online in the form of blogs. " Teksty jedynie w języku angielskim. Mimo to zachęcamy wszystkich do zapoznania się z umieszczonymi na stronie tekstami.

JOURNAL OF THE PHILOSOPHY OF GAMES - "The Journal of the Philosophy of Games (JPG) explores philosophical questions raised by the study of games. JPG is an open-access publication hosted by the University of Oslo, Norway. The journal pursue discussions about the general nature of games and gameplay and about their interrelation with technology, art, communication and social interaction." Journal of the Philosophy of Games publikuje teksty głównie w języku angielskim.

PRESS START - "Press Start is an open access, peer-reviewed student journal that publishes the best undergraduate and postgraduate research, essays and dissertations from across the multidisciplinary subject of Game Studies. The Editorial Board and Reviewers are comprised of students and recent graduates." Czasopismo publikuje artykuły głównie w języku angielskim.

REPLAY - "Replay. The Polish Journal of Game Studies is devoted to interdisciplinary study of games, gaming, and gamers. We publish original research results conducted from different perspectives, cultural, sociological, and philosophical among others, with a strong focus on the history of digital games. We wish to develop a common language digital games scholars could use independently from the perspectives they employ. For this reason, we also welcome papers concerning the typology of digital games and its corresponding terminology. The journal publishes papers both in Polish and English." Znajdziecie tu artykuły stricte z dziedziny game studies - mimo angielskiego opisu, publikowane w języku polskim.

ARS EDUCANDI - "Rocznik Ars Educandi jest szeroką platformą krytycznego namysłu nad współczesną edukacją, kulturą i społeczeństwem. Jego zasadniczym celem jest upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych. Zakres tematyczny publikowanych tekstów obejmuje nauki społeczne – przede wszystkim pedagogikę, socjologię, kulturoznawstwo oraz filozofię, psychologię, nauki o komunikacji i sztuce, politologię czy antropologię." Ars Educandi to głównie czasopismo pedagogiczne, ale znajdziecie tam także artykuły dotyczące nowych technologii, kultury współczesnej i gier wideo. Ta tematyka dominuje zwłaszcza w numerach 10, 12 i 13.

English