
Inicjatywa Nox jest fundacj膮 badaczy gier wideo, kt贸rzy uznaj膮 to medium za znacz膮ce w budowaniu nowoczesnej przestrzeni spo艂ecznej, jednocze艣nie pami臋taj膮c tak i o jego potencjale, jak i ograniczeniach.
Celami Inicjatywy Nox s膮 szeroko poj臋te dzia艂ania naukowo - badawcze zwi膮zane z grami wideo oraz obszarami kultury popularnej, z kt贸rymi gry wchodz膮 w relacje. Jako, 偶e wierzymy w potencja艂 performatywny gier wideo, jeste艣my szczeg贸lnie zainteresowani tworz膮cymi si臋 zale偶no艣ciami pomi臋dzy grami oraz ich odbiorcami. Za znacz膮ce uznajemy tak偶e: po艣rednictwo gier w kontaktach spo艂ecznych (np. interakcje graczy podczas rozgrywki multiplayer, czy w przestrzeni portali dyskusyjnych zorientowanych na gry); zjawiska tw贸rcze takie jak fanarty, fanfiction, czy modding (tworzenie nieoficjalnych dodatk贸w do gier); dzia艂ania marketingowe deweloper贸w gier; opinie i wypowiedzi os贸b odpowiedzialnych za tre艣膰 gier (pisarzy, artyst贸w, kompozytor贸w, projektant贸w et cetera).


Jako przedstawicieli nauk spo艂ecznych - pedagog贸w, socjolog贸w, badaczy kultury - interesuj膮 nas tak偶e mo偶liwo艣ci edukacyjne gier, zw艂aszcza tre艣ci edukacyjne w "nieedukacyjnych" grach wideo, znanych i popularnych produkcjach trafiaj膮cych do szerokiej rzeczy graczy. To w艂a艣nie te produkcje najcz臋艣ciej wchodz膮 w zale偶no艣膰 dialektyczn膮 z odbiorcami, jednocze艣nie nakre艣laj膮c problemy, dyskursy, ideologie, przekonania oraz sytuacje, kt贸re mimo swojej podkre艣lanej spo艂ecznie fikcyjno艣ci, posiadaj膮 cechy immersyjne, pozwalaj膮ce graczowi na zanurzenie si臋 w danej rzeczywisto艣ci. To dzi臋ki temu zanurzeniu, dzi臋ki swojej interaktywno艣ci, gry nakre艣laj膮 nowe mo偶liwo艣ci - tak偶e edukacyjno, socjalizacyjne, czy wychowawcze.
Podczas budowania swoich wniosk贸w nie zapominamy o tre艣ciach metodologicznych, kt贸re to s膮 niezb臋dne do dok艂adnego poznania gier. Opieramy si臋 na zr贸偶nicowanych metodach, zar贸wno jako艣ciowych, jak i ilo艣ciowych. Doceniamy zar贸wno dobrze skonstruowane ankiety, dane statystyczne, jak i jako艣ciow膮 analiz臋 tekstu kultury oraz krytyczn膮 analiz臋 dyskursu. Tak偶e sama strona Inicjatywy Nox jest sposobem na zbieranie materia艂贸w badawczych, dlatego mamy nadziej臋 na wsp贸艂prac臋 z graczami oraz tw贸rcami gier. Nawet odpowiedzi na nasze ankiety b臋d膮 dla nas wielkim wsparciem, za kt贸re dzi臋kujemy.

Robi膮c to co robimy, nie zapominamy o samorealizacji. Nasze badania oraz pr贸by lepszego zrozumienia s膮 dla nas dobr膮 zabaw膮, s膮 nasz膮 pasj膮, kt贸ra umo偶liwia nam dalszy rozw贸j naukowy oraz przede wszystkim zaspokojenie naszej ciekawo艣ci poznawczej.