
29 września 2016 roku na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego miała miejsce II Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa Światy wyobrażone a nauki społeczne. Gośćmi byli głównie młodzi badacze, przedstawiciele szerokiego spektrum dyscyplin naukowych. Podobnie jak w ubiegłym roku, przekrój referatów prezentował zróżnicowany, bogaty zakres tematyczny. Dominowały prezentacje unikalnych badań własnych. Myślę, że można spokojnie uznać że ogólny poziom wystąpień był wysoki, prezentowane wyniki badań, refleksje i analizy cokolwiek interesujące, innowacyjne i otwierające, skłaniające do podejmowania dalszych dociekań.
Wydarzenie otworzyły dwa wystąpienia – doktora Piotra Stańczyka, oraz Moniki Jarząbek, kierowniczki Stacji Orunia GAK. W obu przypadkach tematyka była bezpośrednio związana z tytułem konferencji, łącząc w unikalny sposób problematykę świata wyobrażonego i realnego w kontekście szeroko pojętej zmiany społecznej. Pierwsze z wystąpień, kładąc szczególny nacisk na pedagogiczny aspekt wyobrażenia, jego roli w projektowaniu i aktywnym zmienianiu rzeczywistości społecznej, walki z polityczną i ekonomiczną opresją. Drugie z wystąpień miało wymiar bardziej lokalny, ukazując w jaki sposób działalność kulturalna, może poprzez głębokie zaangażowanie zmieniać codzienną rzeczywistość.
Główna część obrad konferencyjnych została podzielona na dwie sekcje – w których wygłoszono łącznie ponad dwadzieścia unikalnych odczytów. Obrady pierwszej z grup otworzyło wystąpienie Urszuli Abucewicz, opowiadające o narracji wokół subkultury blokersów obecnej w dziełach filmowców niezależnych. Kolejny referat Bożeny Ronowskiej rzucał nowe światło na problem nowożytnych wyobrażeń demonologicznych na podstawie analizy udokumentowanych procesów o czary w północnej Polsce. Kolejne trzy wystąpienia oscylowały wokół problematyki nowych mediów, a konkretnie ich rozrywkowego aspektu – gier wideo. Michał Szczepaniec zaprezentował nowatorskie, teoretyczne ujęcie medium abstrahujące od dotychczasowych, dominujących w tej dziedzinie paradygmatów narratologicznego i ludologicznego, proponując ujmowanie elektronicznej rozrywki w kategorii rzeczywistości fantomowych, opartych na kategoriach rytmu i niedopowiedzenia. Piotr Krzywdziński oraz Piotr Prósinowski zaprezentowali wyniki badań własnych koncentrujących się na problematyce reprezentacji grup dyskryminowanych oraz konfliktów społecznych w środowisku graczy oraz twórców nieoficjalnych dodatków do gier (modów). Judyta Król skierowała toczącą się dyskusję w kierunku społeczności lokalnych oraz sposobów w jaki budują one współcześnie swą autoidentyfikację. Wystąpienie Pawła Olejniczaka dotykało kwestii relacji władzy i kontroli politycznej w kontekście cyfrowych środków inwigilacji, oraz aktywności ruchów „hacktywistów”. Spotkanie zostało zamknięte refleksją o charakterze metodologicznym, zaprezentowaną przez Tomasza Lesickiego, prezentującego praktyczne zastosowania jakościowych technik badawczych. Po zakończeniu obrad sekcji, jeszcze długo trwała dyskusja dotycząca zaprezentowanych tematów, oraz żywa wymiana poglądów pomiędzy uczestnikami.
W drugiej sekcji wystąpili między innymi: Kamil Janowicz, zajmujący się współczesnym formom ojcostwa. Kolejne wystąpienie, Klaudyny Mikulewicz kierowało się w kierunku nowych mediów w kontekście współczesnej książki obrazkowej oraz jej cyfrowych wersji. Referat Małgorzaty Pileckiej poruszał interesujący, a zarazem kontrowersyjny problem tematów tabu obecnych we współczesnej piosence dziecięcej. Nguyen Duy Khang omawiał doświadczenia akademickie studentów z wymiany. Zbigniew Dorawa z kolei omawiał wyobrażenia dotyczące systemu demokratycznego na szczeblu lokalnym. Problematyka penitencjarna poruszana została w referacie Aleksandry Dymowskiej i Marty Pięty, dotyczącym przestępczości nieletnich. Sekcje zamknęły wystąpienia Kamili Olgi Stępień, poświęcone problematyce budowania osobistego doświadczenia biograficznego w kontekście kariery zawodowej, oraz Marty Jurczyk, opowiadającej o społecznym postrzeganiu seksualności osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Jak widać, tematyka wystąpień w czasie tegorocznych Światów Wyobrażonych… ponownie była bardzo zróżnicowana i ujmująca główną problematykę konferencji z rozmaitych punktów widzenia. Cieszy nas, że badacze z tak różnych środowisk, zainteresowani rozmaitymi zjawiskami i problemami odnajdują w swej pracy elementy refleksji nad fikcją i wyobrażeniem. Znamiennym wydaje się fakt, że początek konferencji miał miejsce właśnie w auli im. prof. Romany Miller, – nie tylko wybitnej przedstawicielki gdańskiej myśli pedagogicznej, ale również osoby która swą pracą dała silny impuls do podjęcia badań świata wyobrażonego jako przestrzeni istotnej dla nauk społecznych. Wydaje nam się, że na miejscu jest również podziękować wszystkim którzy mieli swój udział w organizacji tego wydarzenia, a bez których nie mogłoby ono mieć swego miejsca. Szczególne podziękowania należą się w tym miejscu prof. Lucynie Kopciewicz i doktor Małgorzacie Cackowskiej, dzięki którym – jak mamy nadzieję – Światy wyobrażone… przekształciły się w stały element życia naukowego Wydziału Nauk Społecznych UG, doktorowi Piotrowi Stańczykowi oraz Monice Jarząbek, którzy towarzyszyli nam jako goście na otwarciu konferencji, a także osobom zaangażowanym w pracę komitetu organizacyjnego: mgr Martynie Weilandt, mgr Marcie Jurczyk, mgr Kamili Stępień, mgr Klaudynie Mikulewicz, mgr Aleksandrze Dymowskiej, oraz mgr Marcie Pięcie, oraz – rzecz jasna – wszystkim uczestnikom konferencji oraz słuchaczom.
Piotr Prósinowski, Piotr Krzywdziński
Piotr Krzywdziński
Latest posts by Piotr Krzywdziński (see all)
- Recenzja: Edukacja w pikselach - 15 października, 2019
- Recenzja: Gry wideo w środowisku rodzinnym. Diagnoza i rekomendacje. - 7 października, 2019
- Groza i mechanika: o relacjach grozy i mechaniki rozgrywki - 27 lipca, 2019